Loading...
Blog 2.0

Genietend, zonder extra kilo’s, de feestdagen door!

Genietend, zonder extra kilo’s, de feestdagen door!

Brrr... wat was het guur van de week, veel wind, vroeg donker. Mijn huis is al helemaal in winterse sferen; er gaan liters thee doorheen en de salades bij de lunch zijn vervangen door verse zelfgemaakte warme soep. Heerlijk! Maar de winter betekent ook vaak koude handen en voeten, dikke truien, dekentjes en toch wat sneller de neiging om je tegoed te doen aan de speculaasjes en andere feestelijke lekkernijen. Of ben ik de enige die dat heeft?

Snaaibuien en suiker stromen..

Sinterklaas hebben we net overleefd en de kerstdagen staan al bijna voor de deur. Kerstkransjes, stollen, en al het kerstlekkers ligt al lang en breed in de schappen van de supermarkt.  Je moet sterk in je schoenen staan hier omheen te kunnen lopen. Dat lukt je de 1e keer nog wel, maar de 2e of 3e keer bezwijk je meestal toch.

Tijdens de grijze, donkere dagen kan het zomaar zijn dat jouw wilskracht minder is dan normaal. Heel fijn, precies in de kersttijd... Dat hoeft overigens niets met jouw ruggengraat te maken te hebben. Het is simpelweg een natuurlijk voorkomend biochemisch proces en wat alles te maken met jouw happy-hormoon. En daar kun je vrij eenvoudig iets aan doen!

De grote boosdoener: te weinig happy-hormoon

De hoeveelheid serotonine in je lijf, ofwel je 'happy hormoon' zorgt niet alleen voor blije gedachten en een goede nachtrust, maar reguleert ook je verzadigingsgevoel en je wilskracht. Met genoeg serotonine in je lijf zeg jij makkelijker 'nee' tegen de gevulde speculaasjes deze feestdagen. Je kunt tevens makkelijker stoppen met eten, wel zo handig!

Goed, hoe krijg je meer van dit handige stofje in je lijf?

Je serotonine-spiegel stijgt bij blootstelling aan zonlicht. Daar is in de winter niet heel veel van beschikbaar, wat een logische verklaring is waarom je in de winter makkelijker naar lekkers grijpt. Dus ook in de winter geldt: lekker naar buiten zodra de zon schijnt! Zonder zonnebril, want die blokkeert. Wist je dat je via je ogen het beste serotonine opneemt?

Dit geldt overigens ook voor vitamine D. Daarnaast kun je jouw serotonine-gehalte verhogen door te sporten, verbrand je gelijk de kerstkransjes die je toch even moest proeven of  je laat je lekker masseren, waardoor je ook nog eens ontspannen de kerstdagen in kunt. Je kunt ook je serotonine uit je voeding halen. Bananen, kalkoen, en pure chocolade en uit vitamines (omega-3, vitamine B, magnesium, zink), want dat zijn de bouwstenen om deze handige stofjes te kunnen aanmaken.

Bak bijvoorbeeld is een bananenbrood, dan heb je toch iets lekkers bij de koffie of als ontbijt en je werkt gelijk aan je serotonine. Als dat geen win-win situatie is!

Ik wens iedereen hele fijne feestdagen en een heel mooi 2020.

MAAK METEEN ONLINE EEN AFSPRAAK
Maak een afspraak
Vragen? Meer weten?

Vul het contactformulier in en we nemen zo spoedig mogelijk contact op.

* Houdt u er rekening mee dat gereserveerde tijd, die niet 24 uur van te voren is geannuleerd, in rekening wordt gebracht?

The best thing for your skin is your smile.

Klaar voor de beste huid van uw leven? Bel: 0318-552324, of stuur een whatsappje via onderstaande button.

Whatsapp