Loading...
Blog 2.0

De R zit al een tijdje in de maand, het is dus tijd voor...!

De R zit al een tijdje in de maand, het is dus tijd voor...!

Vitamine D, een vetoplosbare vitamine, is belangrijk voor sterke botten en tanden. Het bevordert de opname van de mineralen calcium en fosfor in het lichaam. Vitamine D speelt ook een rol bij de instandhouding van de weerstand en bij een goede werking van de spieren. De belangrijkste bron van vitamine D is het zonlicht. Vitamine D wordt onder invloed van zonlicht in de huid aangemaakt.

Waar zit vitamine D in?

Zonlicht is de belangrijkste bron van vitamine D. Ongeveer tweederde deel van de hoeveelheid vitamine D die je dagelijks nodig hebt wordt op deze manier aangemaakt. De rest komt uit de voeding. Vitamine D komt uitsluitend voor in voedingsmiddelen van dierlijke herkomst. Deze voedingsmiddelen bevatten echter over het algemeen erg weinig vitamine D. Een uitzondering hierop zijn vette vissoorten (bijvoorbeeld paling, zalm en makreel). Deze bevatten iets meer vitamine D. In Nederland wordt vitamine D aan margarine, halvarine en bak- en braadproducten toegevoegd.

Wat gebeurd er al je teveel vitamine D slikt?

Een langdurige te hoge inneming van vitamine D kan schade aan hart, nieren en bloedvaten veroorzaken. Verder veroorzaakt een hoge inneming van vitamine D misselijkheid, slaperigheid, verminderde eetlust en obstipatie. Nadelige effecten als gevolg van een overmaat aan vitamine D zijn wel zeer zeldzaam.

Wat zijn de gevolgen van een tekort aan vitamine D?

Vitamine D bevordert de opname van calcium en de opbouw van de botten. Wanneer vitamine D ontbreekt, verlopen deze processen trager, bij kinderen kan dit Engelse ziekte (rachitis, een skeletafwijking veroorzaken en bij volwassenen kan t een verweking van de botten (osteomalacie) ontstaan. Een tekort aan vitamine D kan osteoporose veroorzaken. Osteoporose is botontkalking die op latere leeftijd optreedt en die vooral bij vrouwen de kans op botbreuken verhoogt. Studies bij oudere vrouwen tonen aan dat extra vitamine D, aanvullend op de dagelijkse voeding, het risico botbreuken verkleint. Tot slot kan ernstig vitamine D-gebrek spierzwakte en spierkrampen veroorzaken.

Hoe krijg ik vitamine D binnen als de zon niet schijnt?

In Nederland maken we van maart t/m september over het algemeen voldoende vitamine D aan bij een normaal functionerend lichaam. In de wintermaanden lukt het niet om voldoende vitamine D door de zon aan te maken. Dan is een supplement een goede aanvulling. Op welke symptomen moet ik letten als ik denk een vitamine D tekort te hebben? Vermoeidheid en (winter)depressie kunnen een tekort van vitamine D zijn. Ook gewrichtspijn of migraine kunnen door een tekort aan vitamine D worden veroorzaakt. Je kunt je Vitamine D spiegel bij de huisarts laten prikken en zo kun je samen met de arts bepalen of je suppletie nodig hebt. Je kunt ook zelf eerst proberen of je klachten minder worden bij het extra slikken van vitamine D. 75-90% van de bevolking komt vitamine D tekort.

Houd je wel aan de dagelijks aanbevolen hoeveelheid dat op het potje staat. Heb je het gevoel dat het onvoldoende helpt, ga dan even langs de huisarts.

MAAK METEEN ONLINE EEN AFSPRAAK
Maak een afspraak
Vragen? Meer weten?

Vul het contactformulier in en we nemen zo spoedig mogelijk contact op.

* Houdt u er rekening mee dat gereserveerde tijd, die niet 24 uur van te voren is geannuleerd, in rekening wordt gebracht?

The best thing for your skin is your smile.

Klaar voor de beste huid van uw leven? Bel: 0318-552324, of stuur een whatsappje via onderstaande button.

Whatsapp