Loading...
Blog 2.0

Opruimen goed voor je gezondheid!

Opruimen goed voor je gezondheid!

Deze keer een blog die je lifestyle kan helpen te verbeteren. Tijdens de lockdown zijn we massaal aan het opruimen gegaan. Tenminste wel hier in Veenendaal. Er stonden dagelijks lange wachtrijen voor onze gemeentestort en dat maanden lang. Een wachttijd van 2 uur in de rij was echt heel gewoon. (maar ach… we hadden toch niet zoveel te doen.) 

Maar waarom is opruimen zo goed voor je gezondheid? 

Heb je wel eens ervaren hoe het is om de zolder, de schuur of welk deel van je huis dan ook grondig op te ruimen, veel spullen die je niet gebruikt weg te doen (ik ben echt fan van de weggeefhoeken op Facebook, je bent je spullen in no-time kwijt en het wordt ook nog opgehaald)? Er zijn hele studies op losgelaten om te kijken wat het met ons doet om op te ruimen. Het stond vorige week zelfs in de krant. Een rommelig huishouden kan je veel stress opleveren.   

Hoarding Disorder

Veel mensen verzamelen in de loop van de jaren steeds meer spullen om zich heen. Omdat het langzaam gaat, valt het nauwelijks op dat het huis steeds voller en voller wordt. Dit is volkomen normaal, maar er is ook een groep mensen die erg veel moeite heeft om spullen weg te doen. Dit fanatieke hamsteren wordt ook wel Hoarding Disorder genoemd en komt bij zo’n 1,5% van de bevolking voor. Ook voor normale mensen kan het soms lastig zijn om spullen weg te doen.

Opruimen goed voor de gezondheid

Wetenschappers melden dat het wegdoen van spullen heel gezond kan zijn, omdat je zo plots meer ruimte hebt om de afwas te doen of vrijer rond te lopen door het huis. Studies tonen aan dat het ontdoen van troep en rommel in huis je cognitieve en emotionele functioneren kan verbeteren!! Hoe fijn is dit. 

KonMari Methode

Vorig jaar verscheen de Netflix documentaire Tidying Up, over de voordelen van opruimen. Deze behandelde de beroemde KonMari methode, die is ontwikkeld door de Japanse Marie Kondo . Haar visie is dat je leven ten goede verandert door alles op te ruimen. Wanneer er meer orde en rust om je heen is, werkt dat psychisch door en kun je je gezondheid positief beïnvloeden. Ik geef je enkele tips:

  • Ruim wanneer je klaar bent met een activiteit alle rommel gelijk achter je op. Wanneer dit een gewoonte is, heb je altijd een schone aanrecht of opgeruimd bureaublad op je computer. Aan het einde van de dag kun je nog even door het huis lopen om alle restantjes weer netjes te maken, zo kun je de volgende dag weer met een schone lei beginnen.
  • Doe spullen die je niet meer gebruikt weg. Marktplaats, weggeefhoeken op Facebook of de kringloop zijn uitermate geschikt om je spullen een tweede leven te geven. Vraag jezelf af: ‘Heb ik dit het afgelopen jaar gebruikt’? De kans is groot dat je het dan prima de rest van je leven kunt missen. Wees ook kritisch op spullen die je in huis haalt of aanneemt van anderen. Vaak zijn de spullen compleet overbodig.
  • Doe elke dag een paar spullen weg. Het hoeft niet per se allemaal tegelijk. Als je elke dag wat wegdoet, dan is je huis over een jaar een heel stuk leger en opgeruimder. Dit is overigens geen vast gegeven: voor sommige mensen werkt het juist weer beter om in één dag alles op te ruimen. Kies wat bij je past. 
  • Als je te moe bent om het huis op te ruimen, kun je ook je computer of telefoon opschonen. Gebruik je die apps eigenlijk nog wel? Staan er niet allemaal downloads van jaren geleden op de computer? Ook digitaal opschonen kan een heerlijk gevoel geven.
  • Marie Kondo raadt aan om vooral per categorie op te ruimen. Dus eerst de badkamer, dan de kledingkast, dan boeken. Het voordeel is dat je dan niet per kamer hoeft op te ruimen. Boeken liggen vaak door het hele huis heen, dus die komen dan allemaal aan de beurt.
  • Heel belangrijk in de methode van Kondo is dat je je moet afvragen of de spullen je echt gelukkig maken. Als iets je gelukkig maakt, dan mag het blijven, maar als het antwoord “Nee” is, dan mag het weg. Als je iets weg doet dan is het wel de bedoeling dat je het nog even bedankt alvorens je er afscheid van neemt.
  • Heb je moeite om op gang te komen? Dan kan het helpen om een planning te maken. Begin klein: dus eerst de boekenkast en niet gelijk de hele woonkamer. Het slimste is om te beginnen met de ruimtes die je dagelijks gebruikt, dan heb je gelijk al veel profijt van het opruimen.

Goede gewoontes

Zorgen voor een opgeruimd huis is een kwestie van het hebben van de juiste gewoontes. Het goede nieuws is dat iedereen gewoontes kan opbouwen door het zelf te doen en te blijven herhalen. Haal een doekje over het aanrecht dat je net hebt gebruikt, maak gelijk het gasfornuis schoon als er bij het koken wat gemorst is en hang gelijk je jas aan de kapstok bij binnenkomst. Leg de spullen direct terug waar  ze vandaan komen en laat papierwerk niet te veel oplopen. Het klinkt lastig, maar als je deze afspraken met jezelf maakt, heb je altijd de beschikking over een opgeruimd huis. 

Ga je niet met vakantie of heb je tijdens de lockdown nog iet (alles) opgeruimd? Dan heb je misschien wat aan deze tips.

Een opgeruimd huis is een opgeruimd hoofd.

Bron: ahealtylife.nl

MAAK METEEN ONLINE EEN AFSPRAAK
Maak een afspraak
Vragen? Meer weten?

Vul het contactformulier in en we nemen zo spoedig mogelijk contact op.

* Houdt u er rekening mee dat gereserveerde tijd, die niet 24 uur van te voren is geannuleerd, in rekening wordt gebracht?

The best thing for your skin is your smile.

Klaar voor de beste huid van uw leven? Bel: 0318-552324, of stuur een whatsappje via onderstaande button.

Whatsapp